Mijn favorieten

De 8 zaken waar die 6% aankoopkosten aan opgaan

Als je een huis gaat kopen dan kun je tot maximaal 100% van de waarde van het huis lenen. Dat klinkt voldoende, maar dat is het niet. Je moet nog rekening houden met de ongeveer 6% bijkomende kosten. Dit bedrag moet je zelf kunnen betalen. Hoe zit dat precies?

Hieronder vind je een opsomming van de geschatte posten en kosten die je gegarandeerd kunt verwachten, uitgaande van een hypotheek van € 265.000 tegen 2,5% rente voor 10 jaar vast.



1. Advies- en bemiddelingskosten à €3.000
Om te beginnen neem je een financieel adviseur in de arm. Hij of zij rekent ofwel een uurtarief of een vast bedrag. Het is dus lastig te zeggen wat een adviseur precies kost, maar van een bedrag van rond de € 3.000 moet je niet raar opkijken.

2. Notariskosten à €1.200
De tarieven voor een notaris zijn vrij. Het is echter wel verplicht een notaris in te schakelen bij de levering van een huis. Het loont dus om verschillende offertes op te vragen. De kosten beginnen zo rond de € 281 en lopen op tot € 2.000. Dat ligt vooral aan het arbeidsloon. De overige kosten voor de koopakte, zoals de kosten voor inschrijving in het Kadaster, zijn overal vrijwel gelijk.

3. NHG-aanvraag à €2.385
De Nationale Hypotheek Garantie is een soort verzekering voor je hypotheek. Het is een garantie voor de hypotheekverstrekker mocht je onverhoopt de hypotheek niet meer kunnen betalen. Vraag je een hypotheek aan van maximaal € 290.000, dan kom je hiervoor in aanmerking. Dit kost je eenmalig 0,9% van de koopsom.

4. Bankgarantie à €265
Wanneer je een huis koopt, moet je doorgaans 10% van de koopsom op de rekening storten van de notaris: de waarborgsom. Als je dat geld niet hebt, kun je je bank vragen garant voor je te staan. Dat heet een bankgarantie. Hierbij verklaart jouw bank garant te staan voor de borg als jij je verplichtingen niet kunt nakomen. De meeste banken rekenen hiervoor 1% van het garant te stellen bedrag. Snel gerekend kost het je dus 0,1% van je koopsom.
De bankgarantie bedraagt, snel gerekend, 0,1% van je koopsom

5. Taxatie à €600
Om een hypotheek te kunnen krijgen, moet je een huis in de meeste gevallen eerst laten taxeren. Dit mag niet iedereen doen; daar heb je gecertificeerde taxateurs voor. Hij of zij bepaalt de waarde van het huis en levert vervolgens een officieel rapport aan bij je hypotheekverstrekker. Vaak rekenen taxateurs een vast bedrag, dit ligt meestal tussen de € 350 en € 800. Soms betaal je echter een percentage van het getaxeerde object.

6. Makelaarskosten à €2.450
Het in de arm nemen van een aankoopmakelaar is geen verplichting, maar wel aan te raden. Kun jij je richten op het huis en hij of zij op de regels, de inspectie, de waardebepaling, de onderhandelingen en andere belangrijke zaken. De kosten voor de diensten die de makelaar je levert kunnen heel verschillend zijn. Sommigen brengen hiervoor een vast bedrag in rekening, anderen rekenen met een courtage.

7. Bouwtechnische keuring à €300
Tegenwoordig zit er in je koopcontract standaard een ‘voorbehoud Bouwkundige keuring’. Die keuring kun je uit laten voeren en de kosten zijn voor jou. Er zijn al bouwkundigen die een keuring aanbieden vanaf € 185. Maar bedragen tot wel € 500 zijn niet uitgesloten.

8. Overdrachtsbelasting à €5.300
Overdrachtsbelasting is, de naam zegt het al, de belasting die je aan de staat betaalt wanneer je een huis koopt. Zodra een bestaand huis van eigenaar wisselt, betaal je als koper deze belasting. Deze kosten heb je dus niet als je een nieuwbouwwoning koopt! De overdrachtsbelasting is 2% van de koopsom.

Een behoorlijke lijst aan kosten dus, maar het goede nieuws is: een deel hiervan is aftrekbaar. Dit zijn de bemiddelingskosten, notariskosten, taxatiekosten en de kosten van de NHG-aanvraag. Dus het valt toch nog mee…