Huis gekocht? Vergeet de extra aftrekposten niet!

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Het invullen van de aangifte voor de inkomstenbelasting staat weer voor de deur. Heb je het afgelopen jaar voor het eerst een woning gekocht? Dan mag je verschillende posten aftrekken van de inkomstenbelasting. Als je de aftrekbare kosten in je belastingaangifte opneemt, betaal je minder inkomstenbelasting.

Jaarlijkse kosten

Hypotheekrente
Heb je een huis gekocht met annuïtaire of lineaire hypotheek? Dan mag je de rente over de hypotheek aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting. Je kunt de rente direct terugvragen. Wachten op de jaarlijkse aangifte die je bij de Belastingdienst doet is dus overbodig. Als je een voorlopige aanslag bij de Belastingdienst aanvraagt, dan ontvang je maandelijks een bedrag terug. Bij de jaarlijkse aangifte wordt het bedrag dan definitief gemaakt en mocht er een verschil zijn, dan wordt dit verrekend.

Let op: een voorlopige aanslag loopt automatisch door. Doordat je hypotheek door de jaren daalt (je schuld wordt kleiner), hoef je elk jaar minder rente te betalen. Het bedrag waar je recht op hebt is dan ook lager, je krijgt dus te veel terug als je het niet aanpast. Dit betekent betalen bij de aangifte!

Erfpacht
Staat jouw huis op grond van iemand anders? Dan betaal je hiervoor erfpacht. Betaal je deze erfpacht maandelijks of jaarlijks aan de eigenaar van de grond? Dan mag je deze kosten aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting.

Eenmalige kosten
Houd naast het regelen van de voorlopige aanslag ook rekening met de kosten die je eenmalig mag aftrekken van je inkomen. Dit zijn kosten die je maakt voor het afsluiten van de hypotheek bij het kopen van jouw eerste huis. Kosten die je betaalt voor het aankopen van de woning zelf (zoals makelaarsprovisie of overdrachtsbelasting) zijn niet aftrekbaar.

Advieskosten
Heb je een adviseur ingehuurd om je hypotheek af te sluiten? Dan mag je de advies- of afsluitkosten die je hiervoor betaalt aftrekken.

Notariskosten
Je betaalt kosten aan de notaris voor het opstellen van de hypotheekakte en voor het registreren van deze akte in het Kadaster. Deze kadastrale kosten en notariskosten mag je aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting.

De kosten die de notaris rekent voor het opmaken van de transportakte en de kadastrale rechten die hiermee gepaard gaan, zijn echter niet aftrekbaar.

Taxatiekosten
De geldverstrekker wil meestal weten hoeveel een woning écht waard is. De woning dient immers als onderpand wanneer je de lening niet meer kunt betalen. Eist de geldverstrekker een taxatie, voordat hij jouw de lening kan aanbieden? Dan mag je de kosten voor de taxatie aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting.

Nationale Hypotheek Garantie kosten
Onder bepaalde voorwaarden kun je een hypotheek met Nationale Hypotheekgarantie (NHG) afsluiten. Kun je de hypotheek niet meer betalen en wordt je huis gedwongen verkocht? Dan helpt de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen met de restschuld. Nationale Hypotheekgarantie kost je 0,7% van de aankoopsom. Je mag de kosten aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting.

Heb je een nieuwbouwwoning gekocht? Dan kun je ook de bouwrente aftrekken, nadat je de voorlopige koopovereenkomst hebt getekend. Verder moet je bij een nieuwbouwdepot de betaalde rente verrekenen met de ontvangen rente. Het bedrag dat overblijft is aftrekbaar bij je aangifte inkomstenbelasting.