Mijn favorieten

Succesvol bieden bij een inschrijving

Stel: je hebt jouw droomhuis bezichtigd, maar er zijn nog tig anderen geïnteresseerden. Dan is de kans groot dat je moet bieden via een inschrijving. In dit blog geven we je tips hoe je de meeste kans maakt zonder te veel risico te nemen!



Laten we beginnen met wat bieden bij inschrijving nu precies inhoudt: alle geïnteresseerden moeten voor een bepaalde datum en tijdstip hun bod indienen in een (virtuele) gesloten envelop. Hierin staat het bedrag en de voorwaarden, zoals leveringsdatum, voorbehoud financiering en voorbehoud bouwkundige keuring. De verkopende makelaar stelt dus een deadline waarop hij biedingen inzamelt en de eigenaar kies hierna een koper.

Hoe bepaal je een bod?
Nu is natuurlijk de vraag: hoe bepaal je een bod? Het is eigenlijk net een sollicitatie: je moet er bovenuit steken. Dat doe je door een reëel, liefst ‘uniek’ bod op tafel te leggen, inclusief aanvullende voorwaarden. Een ‘uniek’ bod is een specifiek bedrag. Zo trek je met een bod van € 301.384 bijvoorbeeld eerder de aandacht dan met een bod van € 300.000. 

Maar: je kan ook op andere manieren opvallen, namelijk met voorwaarden! Verkopers gaan voor een bod wat het beste uitkomt en dit hoeft niet persé de hoogstbiedende te zijn. Zo kan de voorkeur van de verkoper bijvoorbeeld uitgaan naar een snelle levering of juist niet. Ook kan het zijn dat jouw flexibiliteit doorslaggevend is bij de wensen van de verkopende partij. Het loslaten van voorbehouden voor financiering en bouwkundige keuring helpen ook. Maar pas op: je neemt tegelijkertijd ook een echt risico.

Vooral in de Randstad laten kopers bij biedingen vaak voorwaarden als een bouwkundige keuring en een financieringsvoorbehoud achterwege. Dit is echter niet aan te raden als kopers niet zeker weten of ze de financiering ook daadwerkelijk rondkrijgen. Denk hier dus goed over na, want een boete van 10% over de koopprijs is toch niet niks!

De gunfactor
Verkopers hebben vaak een emotionele band met het huis. Zij willen dat hun huis in goede handen wordt achtergelaten. Speel daarom in op het gegeven gunfactor. Zo willen verkopers nog weleens kiezen voor mensen die ze het huis ‘gunnen’ omdat ze bijvoorbeeld bijzonder sympathiek zijn en goed passen in de buurt. Heeft een appartementencomplex bijvoorbeeld vooral oudere bewoners, dan past een gezin met kinderen daar misschien niet zo goed tussen en kan een koper eerder voor iemand kiezen die ook al een wat oudere leeftijd heeft.


Het helpt soms dus om persoonlijk te zien in je bod. Zo kun je in een informele brief aangeven waarom je de woning zo graag wilt hebben. Een foto van jezelf hoeft niet, maar een persoonlijk stukje spreekt toch net even meer aan dan alleen de zakelijke gegevens.